BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

About Me

My photo
Cairo, Thailand
Aku adalah wanita yang dilahirkan di kota bandung dan tumbuh besar di thailand. Aku punya blog ini bukan karena aku suka menulis, tapi karena hobby aku membuat kue dan memasak. hehehe

Tuesday, May 4, 2010

Cake Pelangi....


Bahan-bahan
  • 250gm mentega
  • 2 sudu teh esen vanila
  • 1 1/2 cawan gula kastor
  • 4 biji telur
  • 4 cawan tepung naik sendiri - diayak
  • 1 cawan susu
  • sedikit pewarna mengikut kesukaan - saya guna warna hijau, merah dan koko
  • secubit garam

Cara memasak
  1. Panaskan oven pada suhu 170^C
  2. Sapukan loyang pembakar yang bergaris pusat 8 inci dengan sedikit mentega. Ketepikan.
  3. Pukul mentega dan vanila hingga putih, tambah gula dan pukul lagi sehingga kembang dan ringan.
  4. Masukkan telur satu demi satu dan pukul rata setiap kali telur ditambah.
  5. Masukkan tepung berselang seli dengan susu.
  6. Setelah sebati semuanya, bahagikan adunan kepada beberapa bahagian mengikut pewarna yang dipilih (saya bahagi kepada empat bahagian untuk warna hijau, merah, koko dan warna original adunan)
  7. Tambahkan pewarna kepada setiap adunan dan kacau rata-rata.
  8. Masukkan adunan berselang-seli ke dalam loyang pembakar.
  9. Bakar pada suhu 170^C selama lebih kurang 50 minit.
  10. Biarkan kek sejuk sebelum dikeluarkan dari loyang.

No comments:

Post a Comment